همان طور که میدانید در ابتدا افرادی هستند که به واسطه جدید بودن یک ایده چندین بار خرید میکنند. ولی اگر این سوپر مارکت اینترنتی نتواند استانداردهای لازم در جهت تامین رضایت مشتریان خود انجام دهد، چندان امیدی به موفقیت این نوع کسب و کار اینترنتی نمیماند.
چرا که در برخی از محلههای تهران شما هم میتوانید با سفارش تلفنی و پرداخت در محل این نوع نیازهای مصرفی روزانه خود را خریداری کنید. برای این که بتوانیم یک کسب و کار اینترنتی موفقی را ایجاد کنیم، نیازمند ایجاد مزیت رقابتی هستیم که افراد را مجاب کند تا خریدهای خود را بارها تکرار کنند.
اما این مزیت رقابتی در سوپر مارکت آنلاین به عنوان یک کسب و کار اینترنتی چه گزینههای است که منجر به وفاداری مشتریان فعلی و خرید مشتریان بالقوه هست:
۱) معمولا خیلی از افراد در شهرهای بزرگ به دلیل سرانه زیاد هزینههای زندگی، مجبورند تا زمان زیادی را به اضافهکاری اختصاص دهند. به همین دلیل و خستگی ناشی از فعالیت مستمر روزانه یکی از دلایلی است که افراد به سوپر مارکت اینترنتی روی میآورند. بنابراین باید روی این چنین افراد و خانمهای شاغل بیشتر تمرکز کنند و به این گروه بزرگ از جمعیت تهران آن را معرفی نمایند.
۲) سوپرمارکتهای محلی و هایپرمارکتها به دلیل فضای کم فروشگاه، مقرون به صرفه بودن، حاشیه سود و … برخی از برندهای خاص را ارایه میدهند. پس عامل دوم میتواند ایجاد دستهبندیهای متنوع از برندهای غذایی و بهداشتی در سوپر مارکت آنلاین باشد. یک سوپر مارکت آنلاین باید حجم بیشتری از اجناس مختلف روزانه را در سبد کالایی خود قرار دهد. تا افراد به راحتی بتوانند مایحتاج روزانه خود ار از این کسب و کار اینترنتی تامین نمایند.
۳) موضوع اصلی که در ابتدا خیلی میتواند در جلب رضایت مشتریان اولیه سوپر مارکت آنلاین تاثیرگذار باشد، ارایه تخفیفهای ویژه به مناسبتهای مختلف به مشتریان بالقوه خود است. یعنی موضوع زیر قیمت مصرفکننده خیلی در یک کسب و کار اینترنتی حایز اهمیت است که باید با تامینکنندگان سوپر مارکت آنلاین هماهنگیهای لازم صورت گیرد. پس باید به عنوان مدیر چنین کسب و کار اینترنتی داشتن لیست قیمت روزانه و بررسی نوسانات بازار در طول هفته الزامی است.
۴) اجرای سوپر مارکت آنلاین به صورت Marketplace از خیلی جهات سریعتر از e-Commerce نتیجه خواهد داد. چرا که شما به صاحبان این کسب و کارها کمک خواهید کرد که فروش بیشتری را در صورت همکاری با شما داشته باشند. اما نیازمند تدوین یک استراتژی خلاقانه در این خصوص اهمیت زیادی در کسب و کار اینترنتی دارد که با ایجاد امکان امتیاز دادن به هر کدام از این تامینکنندگان از سوی مصرفکنندگان میتواند خیلی موثر باشد. همچنین میتوانید ماهانه به فروشندگان برتر هم جوایزی را اختصاص دهید.
5) سوپر مارکت آنلاین برای افزایش فروش اینترنتی در کسب و کار اینترنتی و در نهایت افزایش سود باید با استفاده از طرحهای تشویقی و ترویجی مشتریان خود را دعوت به خرید حجمی و مورد نیاز ماهانه نماید. تا هم تخفیف بیشتری به مشتریان خود اختصاص دهد و این طوری هم مدیران کسب و کارهای سوپر مارکتی را میتواند با حجم فروش بیشتر سود بیشتری را کسب نمایند.
۶) سوپر مارکت اینترنتی راهکارهایی را برای شناسایی و پیشبینی میزان مصرف و گرایش افراد به برندها را انجام دهد. همچنین افراد از پنل کاربری شخصی برخوردار باشند تا بتوانند برنامهریزی خرید را متناسب با بودجه تخصیصی ماهیانه انجام دهند. همچنین برخی از برندها را دوست داشته باشند خرید کنند ولی به واسطه درآمد محدود نتوانند در آن لحظه خرید نمایند که با نشانگذاری در جشنوارههای تخفیف فصلی میتوانید فروش این نوع محصولها را در سوپر مارکت آنلاین نیز بالا برد.
۷) برای انجام بازاریابی دهان به دهان در سوپر مارکت آنلاین، به واسطه تخفیفهای معرفی دوستان و قرعهکشی ماهیانه مشتریان فعلی خود را ترغیب کنید. چون این مشتریان قبلا تجربه خرید از شما را داشتند، دوستان این افراد در کسب و کار اینترنتی راحتتر به شما اعتماد خواهند کرد.
۹) با فراهم کردن محیطی کاملا تعاملی در سوپر مارکت آنلاین سعی کنید، افراد را در شبکههای اجتماعی متعلق به کسب و کار اینترنتیتشویق به نظر دادن در مورد برند خودتان نمایید. با طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی هدفمند اینستاگرام افراد را با هشتگ خاص به تولید محتوا ترغیب نمایید.
۱۰) در یک سوپر مارکت مجازی باید سیستم شکایت مشتریان قویی با تلفن رایگان فراهم شود. تا کسب و کار اینترنتی قبل از هر پیشامدی بتوانیم آن را پیشبینی و حل نماییم. چرا که سیستم مجازی به واسطه گستردگی بازار خود از حساسیت بیشتری نیز برخوردار هست.
۱۱) سیستم توزیع منظم و پیشرفتهای را در سوپر مارکت آنلاین فراهم کنید. حتی در ساعت معینی پخش را طوری مدیریت کنید که افراد بدانند در چه ساعتی باید سفارش را ثبت کنند تا زودتر آن را دریافت نمایند. مخصوصا برای ساعاتی که ترافیک سفارش زیادی نیست حتمن برنامهریزی ترویجی را پیادهسازی نمایید. که از تمامی ظرفیت خود استفاده نمایید.
سوپر مارکت اینترنتی و هر کسب و کار اینترنتی علاوه بر این که میتوانند به مشتریان زیادی محصول و خدمت خودشان را ارایه دهند. بلکه به همان اندازه نیز باید از تنها سرمایه خود یعنی اعتماد مشتریان حفاظت کنند. اگر دید بلند مدتی در ایجاد فروشگاه اینترنتی و سوپر مارکت آنلاین ندارید، بالطبع خیلی زود از ادامه راه خسته خواهید شد.